4. Робота з кінофільмом

Пам’ятка
для роботи з кінофільмом [6]

1.  Хто знімав фільм?
2.  Навіщо був знятий цей фільм? Чи знімався він як кіножурнал для показу в кіно? Чи є він навчальною програмою? Чи є він частиною серіалу? Чи створювався він спеціально для випуску новин чи огляду поточних подій?
3.  Якій, на вашу думку, аудиторії його призначено?
4.  Які дані використані в стрічці (Першоджерела і/чи похідні докази? Розповіді очевидців? Усні свідчення прямо причетних людей? Журналістів? Політичних діячів? Наочні факти?)?
5.  Що фільм намагається досягти? Чи намагається він уплинути на суспільну думку чи погляди тих, хто ухвалює рішення? Чи зроблено в ньому спробу пояснити, що відбулося, і/чи проінформувати людей про те, хто кому і коли що зробив? Чи намагаються представити думку тих, кого звичайно ігнорують, чи ж хочуть внести корективи в історичний документ?
6.  Як їм це вдається?
7.  Чи використано у фільмі яку-небудь музичну фонограму? Який вона передає настрій?
8.  Яке смислове навантаження несе зображення?
9.  Чи відповідають ці візуальні образи змістові звукового тексту?
10.     Яка тональність звукового тексту? Чи упереджений він і однобічний, і якщо так, то в чому це виявляється? Чи намагається текст представити збалансовану точку зору? Він є нейтральний чи критичний?
11.     Як у фільмі використовуються інтерв’ю й усні свідчення? Чи просять учасників описати, що відбулося і коли? Чи просять винести якесь рішення щодо інших? Чи просять висловити свою думку? Чи просять їх сказати, чому, на їхню думку, сталася дана подія? Чи не здається, що їх спеціально відібрали, бо вони погоджуються з точкою зору одне одного? А може, саме тому, що вони розходяться в думці з іншими?
12.     Чи не могли б ви, спираючись на прочитане про цю подію чи проблему, визначити які-небудь факти чи точки зору, котрі авторами фільму враховані не були?
Матеріали підготував В. Островський,
завідувач відділом суспільних дисциплін, методист
лабораторії суспільно-гуманітарних дисциплін
Івано-Франківського ОІППО